שנים עשר תווים מוזיקליים בסיסיים

מוזיקה היא שפה אוניברסלית, חוצה גבולות ומחברת בין אנשים מכל הגילאים והרקעים. ישנם שנים עשר תווים מוסיקליים בסיסיים, כל אחד עם הצליל והאופי הייחודיים שלו. תווים אלו שימשו במשך מאות שנים כדי ליצור את המוזיקה המורכבת והיפה שאנו מאזינים לה כיום. לכל תו יש גובה ברור שניתן להשתמש בו ליצירת מנגינות, הרמוניות ומקצבים. ממוזיקה קלאסית ועד ג'אז, רוק ופופ, שנים עשר התווים הללו מהווים את הבסיס לכל מוזיקה. הבנת היסודות של שנים עשר התווים הללו חיונית לכל מוזיקאי, ומספקת את הכלים ליצירת מגוון רחב של צלילים. בין אם אתה מוזיקאי מתחיל או מנוסה, הכרת שנים עשר התווים הבסיסיים היא המפתח לפתיחת המורכבות והיופי של המוזיקה.

מהם שנים עשר תווי הנגינה?

שנים עשר תווי הנגינה הם C, D, E, F, G, A, B, C ו-D. אלו הם התווים המוזיקליים היחידים המשמשים ליצירת מוזיקה. מעבר לשנים-עשר התווים הללו, ניתן להוסיף תווים נוספים כגון חדים ושטוחים, אך הם אינם ממלאים שום תפקיד במוזיקה. עם זאת, תווים מוזיקליים אלה נמצאים בכל העולם, והם שימשו לתקשורת מאז ימי קדם. למעשה, תווים מוזיקליים אלה נוצרים על ידי הקול האנושי.

הסולם המוזיקלי

הסולם המוזיקלי הוא פשוט התבנית של תווים מוזיקליים המשמשים ליצירת מנגינות. הסולם המוזיקלי הנפוץ ביותר הוא הסולם המוזיקלי המערבי, המשתמש ב-12 התווים המוזיקליים המוצגים לעיל. בעוד שהסולם המערבי הוא הסולם הנפוץ ביותר, ישנם סולמות מוזיקליים רבים ושונים בשימוש בתרבויות שונות. הסולמות המוזיקליים הלא-מערביים הנפוצים ביותר הם הסולמות ההודיים והסינים. מוזיקה הודית משתמשת בסולם מוזיקלי של שבעה צלילים, כאשר שלושת הצלילים הראשונים זהים לסולם המערבי, אך ארבעת האחרונים הם צליל שונה. מוזיקה סינית משתמשת בסולם מוזיקלי של חמישה גוונים, עם תו שונה לכל שתי אוקטבות. הבנת הסולמות המוזיקליים השונים יכולה לעזור לך ליצור מנגינות ומקצבים מורכבים יותר.

הערות מז'וריות וקטנות

רוב הסולמות המוזיקליים משתמשים ברצף של תווים מוסיקליים שהם תו מז'ור או תו קטן. תו מז'ור הוא התו הראשון של הסולם המוזיקלי (למשל, C), בעוד תו מינורי הוא התו החמישי של הסולם (למשל, G). השילוב של תו מז'ור ותו מינורי נקרא אקורד. אקורדים חשובים מכיוון שהם יוצרים צליל מורכב ומסובך שלא ניתן ליצור על ידי שימוש פשוט בסולם המוזיקלי. בעת הלחנת מוזיקה, מלחין יבחר מפתח, שהוא רצף המקשים שסולם מוזיקלי מסוים משתמש בו. לדוגמה, אם מלחין בוחר בסולם המוזיקלי המערבי, אזי המוזיקה הכתובה באותו מפתח תתנגן בכלי בעל סולם מוזיקלי מערבי. אם מלחין בוחר בסולם מוזיקלי הודי, אזי המוזיקה הכתובה באותו מפתח תתנגן בכלי בעל סולם מוזיקלי הודי.

מרווחים

המרחק בין שני תווים מוזיקליים נקרא מרווח, ויש הרבה מרווחים שונים לבחירה. המרחק בין שני צלילים נמדד כמספר חצאי הצעדים (צעדים שלמים עבור הכלים המשתמשים בהם) בין שני התווים. הסולם המוזיקלי המערבי משתמש במרווח החמישי המושלם, כאשר התו השני הוא אוקטבה מושלמת (למשל, C-G) והצליל הראשון הוא שני מז'ור (למשל, C-D). מוזיקה הודית משתמשת במרווח מעט שונה, מרווח רביעי מושלם, כאשר התו השני הוא רביעית מושלמת (C–D♯) והתו הראשון הוא שלישי מז'ור (C–G). על ידי הבנת המרווחים הבסיסיים הללו, אתה יכול ליצור מנגינות והרמוניות מורכבות יותר.

תווים אנהרמוניים

בסולם המוזיקלי המערבי יש שנים עשר צלילים, אך למעשה ישנם שלושה עשר צלילים בגלל תופעה שנקראת שקילות אנהרמונית. בעוד ששנים-עשר התווים הרגילים כתובים בשמותיהם הסטנדרטיים, התו השנים-עשר זהה לצליל הראשון, התו האחד-עשר זהה לצליל השני, וכן הלאה. לכן, אם תבחר את התו השנים-עשר, הוא זהה לצליל הראשון. במהלך ימי הביניים, השימוש בתווים אנהרמוניים היה נפוץ יותר. לתו אנהרמונית יש את אותו שם כמו תו מוזיקלי, אך האיות של השם משתנה. לדוגמה, האיות של התו C משתנה ל-D, אז זה ייראה כך: D. לכן, התווים האנרמוניים עדיין נחשבים לתווים מוזיקליים, אבל הם פחות נפוץ במוזיקה המודרנית.

אקורדים

אקורד הוא שילוב של תווים מוזיקליים היוצר צליל עשיר ומורכב. הסולם המוזיקלי המערבי מורכב משלושת הצלילים C, E ו-G. לכן, כל תו מוסיקלי שהוא אוקטבה גבוהה מ-C, אוקטבה נמוכה מ-E, או בין E ל-G הוא אקורד. האקורדים הנפוצים ביותר הם האקורדים המז'ור והמינורי. אקורד מז'ור הוא השילוב של תו מז'ור ו תו מינור, בעוד שאקורד מינור הוא השילוב של תו מז'ור ו תו מז'ור. כדי ליצור צליל מורכב יותר, אתה יכול להשתמש בשני אקורדים מז'ור או שני אקורדים מינוריים כדי ליצור אקורד שביעית מז'ור או מינור. אקורד שביעית מז'ור מורכב מצליל שלישי מז'ור, צליל שביעית מז'ור וצליל שני מז'ור. אקורד שביעית מינור מורכב מצליל שלישי מינור, תו שביעית מינור וצליל שני מינור. על ידי הבנת האקורדים הבסיסיים הללו, אתה יכול ליצור צלילים מורכבים ואקספרסיביים עוד יותר.

שימוש בשנים עשר התווים ליצירת מנגינות

הסולם המוזיקלי המערבי מורכב משנים עשר התווים המוזיקליים C, D, E, F, G, A, B, C, and D. אלה שימשו ליצירת מנגינות והרמוניות, וניתן להשתמש בהם בקלות יחסית. התו השנים-עשר, לעומת זאת, הוא אנהרמוני לצליל הראשון, מה שמקשה על מלחינים להשתמש. כדי לעזור להתגבר על בעיה זו, מלחינים השתמשו בסולם מוזיקלי אחר, הסולם המוזיקלי ההודי. ה הסולם המוזיקלי ההודי משתמש באותם תווים מוסיקליים כמו הסולם המוזיקלי המערבי, אך התווים הללו מיוצגים בצורה שונה. כדי ליצור מנגינה באמצעות הסולם המוזיקלי המערבי, פשוט התחל מהתו המוזיקלי הראשון, C, והשמע כל תו מוסיקלי אחד אחד עד שתגיע ל-B. מ-B, חזור ל-C והשמע את המחזמר C, D ו-E תווים בסדר זה עד שתגיע לסוף המנגינה. ניתן להשתמש באותו תהליך עם הסולם המוזיקלי ההודי, פשוט התחל מהתו המוסיקלי הראשון, C, ונגן כל תו מוזיקלי אחד אחד עד שתגיע ל-G. מ-G, חזור ל-C ונגן את ה-C, D, E , ו-F תווים מוזיקליים בסדר הזה עד שמגיעים לסוף המנגינה.